Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 | ||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
Legislacja
- Szczegóły
- Opublikowano: poniedziałek, 30, grudzień 2024 07:48
- Odsłony: 325
Procedury oraz wytyczne związane z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach WPR 2021-2027
Umowa RLKS
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 29, grudzień 2023 21:35
- Odsłony: 891
Plan komunikacji z lokalną społecznością- zał nr 2 do umowy
Harmonogram planowanych naborów wniosków na 2024r. (PS WPR 2023-2027)
HARMONOGRAM REALIZACJI PLANU KOMUNIKACJI NA 2024 ROK
Harmonogram planowanych naborów wniosków na 2024r. (z dnia 21.10.2024)
Harmonogram planowanych naborów wniosków na 2025r.
Harmonogram planowanych naborów wniosków na 2025r. (z dnia 21.10.2024)
Harmonogram planowanych naborów wniosków na 2025r. (z dnia 18.03.2025)
Raport z realizacji planu włączenia społeczności zgodnie z opisem procesu przygotowania LSR
- Szczegóły
- Opublikowano: środa, 07, czerwiec 2023 19:33
- Odsłony: 1080
ETAP I - ANALIZA POTRZEB I POTENCJAŁU LSR |
||
|
||
Zespół roboczy (w skład zespołu weszli przedstawiciele zdiagnozowanych grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, członkowie LGD, osoby posiadające doświadczenie w pracach nad budowaniem strategii, przedstawiciele sektorów: społeczny, gospodarczy, publiczny). Informacja o możliwości pracy w Zespole Roboczym została podana na stronie www.krainawokollublina., nabór członków do ZR był otwarty (informacja o możliwości udziału w ZR podana została do publicznej wiadomości). Rolą ZR było opracowywanie podsumowań, rekomendacji, rozwiązań będących przedmiotem dalszych konsultacji. Zespół roboczy brał udział w pracach nad LSR na każdym jej etapie. Gwarantował spójność, integralność i synergię wypracowanych treści oraz analizę zebranego materiału z punktu widzenia głównych interesariuszy wsparcia w ramach LSR. |
||
Daty spotkań/ badań oraz liczba uczestników |
23.11.2022r. Jabłonna, liczba uczestników – 18 osób |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Przeanalizowano i wybrano grupy docelowe konsultacji (mieszkańcy obszaru ze szczególnym uwzględnieniem przedstawicieli NGO, grup nieformalnych, osób bezrobotnych, przedsiębiorców, młodzieży, osób starszych, osób z niepełnosprawnością, przedstawicieli instytucji publicznych, członków LGD). |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Wybór formy i przygotowanie scenariusza otwartych spotkań konsultacyjnych w sprawie opracowania diagnozy obszaru Opracowanie kwestionariuszy ankiety ws. określenia potrzeb i oczekiwań związanych z rozwojem obszaru LGD. Opracowanie harmonogramu spotkań w gminach. |
|
Zainteresowane strony reprezentatywne dla społeczności wiejskiej |
Przedstawiciele organizacji społecznych, w tym KGW, OSP, przedsiębiorców, sektora publicznego, mieszkańców, osoby do 25 r. życia, osoby po 60 r. życia, |
|
Spotkanie otwarte – World cafe |
||
World cafe – Spotkanie w formie dyskusji w grupach tematycznych (przy stolikach tematycznych: infrastruktura, dziedzictwo kulturowe, przedsiębiorczość, aktywność społeczna). Spotkania otwarte z mieszkańcami na terenie każdej z gmin objętej LSR. Ta technika posłużyła uporządkowaniu dyskusji – wymianie informacji i pomysłów oraz określeniu potrzeb i oczekiwań wszystkich zaangażowanych w budowanie LSR stron. Przeprowadzono analizę słabych i mocnych stron obszaru określono grupy istotne z punktu widzenia realizacji LSR, formułowano cele i sposoby realizacji LSR . |
||
Daty spotkań/badań oraz liczba uczestników |
Bełżyce – 19.07.2022 r. – 17 osób; Borzechów – 26.07.2022 r. – 16 osób; Bychawa – 21.07.2022 r. – 15 osób; Jabłonna – 03.08.2022 r., 15 osób; Wólka-25.08.2022 r., 14 osób; Krzczonów -11.08.2022 r., 15 osób; Jastków – 30.08.2022 r., 27 osób; Strzyżewice -23.08.2022 r., 14 osób; Niedrzwica Duża – 12.09.2022 r., 12 osób; Garbów – 27.07.2022 r., 13 osób; Niemce – 02.08.2022 r., 17 osób; Konopnica – 09.08.2022 r., 15 osób; Wysokie – 05.09.2022 r., 12 osób; Zakrzew-07.09.2022 r., 12 osób; Głusk-18.08.2022 r., 15 osób. |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Zdefiniowano wynikające z analizy SWOT: odpływ ludzi młodych z obszaru LGD; zmiany demograficzne w kierunku starzenia się społeczeństwa obszaru LGD, znikoma współpraca między podmiotami społeczeństwa obywatelskiego, niska aktywność w wykorzystywaniu zasobów lokalnych do rozwoju przedsiębiorczości i wspólnot lokalnych, niska aktywność związana z nowymi technologami (w tym IT) związanymi z poprawą bezpieczeństwa, przekazywaniem oraz skupianiem informacji. Zdefiniowano grupy mieszkańców ważne z punktu widzenia rozwoju lokalnego w tym takie, które miały utrudniony dostęp do rynku pracy oraz podstawowych usług, w tym społecznych. |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Wszystkie wnioski i uwagi z konsultacji zostały uwzględnione w kolejnych etapach pracy nad LSR. Były one podstawą to sformułowania celów w oparciu zdiagnozowane problemy i odpowiadające im obszary tematyczne. Dzięki temu możliwe było wyodrębnienie 3 konkretnych priorytetowych cele/obszarów tematycznych, na których będzie koncentrowało się wsparcie z PS WPR, Obszary te zostały wskazane precyzyjnie w odpowiedzi na zdiagnozowane problemy biorą pod uwagę lokalne zasoby charakterystyczne dla naszej LGD. |
|
Zainteresowane strony reprezentatywne dla społeczności wiejskiej |
Przedstawiciele organizacji społecznych, w tym KGW, OSP, przedsiębiorców, sektora publicznego, mieszkańców, osoby do 25 r. życia, osoby po 60 r. życia, |
|
Badanie ankietowe |
||
Ankieta dla mieszkańców obszaru. Możliwość wypełnienia ankiety internetowo (aktywny formularz), w sposób tradycyjny (podczas spotkań w gminach, w biurze LGD (punkt konsultacyjny), formularze dostępne w urzędach gmin, ośrodkach pomocy społecznej, dystrybuowane podczas (Forum Kobiet, Konferencja dla przedsiębiorców) , potencjalnie wszyscy mieszkańcy obszaru i interesariusze z dostępem do Internetu. Umożliwia zadanie konkretnych, nawet złożonych pytań i uzyskanie ilościowych danych, które można przedstawić w postaci statystyk. Badanie ankietowe umożliwiło dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, zapewniając uczestnikom wygodę i łatwość wzięcia udziału w konsultacjach. Osoby starsze oraz inni interesariusze zagrożeni wykluczeniem społecznym (np. ze względu na brak dostępu do Internetu lub umiejętności korzystania) mogli wypełnić ankietę w sposób tradycyjny. Badanie ankietowe uzupełniło informacje uzyskane bezpośrednio od uczestników spotkań (world cafe), rozpowszechnienie ankiety podkreśliło również wagę tematu dla badanej społeczności oraz zwiększyło zaangażowanie i aktywny udział mieszkańców w przygotowaniu LSR. |
||
Daty spotkań/badań oraz liczba uczestników |
Lipiec-wrzesień 2022r. 613 – liczba wypełnionych ankiet (201 internetowych, 412 sposób tradycyjny) |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Najważniejsze atuty rozwojowe (wg % wskazań respondentów): - dogodne położenie w sąsiedztwie miasta wojewódzkiego (99 %) - walory przyrodnicze, historyczne, kulturowe (84% ) - dostępność komunikacyjna (78 %) - korzystne położenie geograficzne (70 % ) - dobry stan środowiska naturalnego (71 %) - aktywnie działające społeczności lokalne (66% ) największe bariery rozwoju lokalnego (wg % wskazań respondentów) - trudności ze znalezieniem pracy na obszarze zamieszkania (gminy)(71%) - demograficzne (starzenie się społeczeństwa)(41%) - niewystarczająca ilość inicjatyw kierowanych do osób zagrożonych wykluczeniem (np. usługi opiekuńcze)(31%) - niska atrakcyjność obszaru pod względem ofert spędzania wolnego czasu, w szczególności dla osób młodych, rodzin z małymi dziećmi (23%) - niskie tendencje do współpracy i integracji (zwłaszcza związane z osobami nowo osiedlającymi się) (21%) grupy społeczne wymagają objęcia wsparciem wg % respondentów - dzieci i młodzież do 25 r. życia(39%) - osoby w wieku 25-35 lat (34%) - osoby w wieku 60 + (32%) -kobiety (29%) - przedsiębiorcy (18%) - Osoby zrzeszone w organizacjach (14%) Zagrożenia w rozwoju lokalnym mogące pojawić się na obszarze LGD "Kraina wokół Lublina" - migracja młodzieży (65%) - niechęć mieszkańców do zmiany sytuacji życiowej (38%) - niewystarczające Sparcie dla małej i średniej przedsiębiorczości (36%) - pogłębiający się brak integracji między starymi a napływowymi mieszkańcami, oraz grupami wiekowymi „starzy-młodzi”(34%). |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Uwzględniono wskazane obszary problemowe, które powinny podlegać interwencji w ramach realizacji LSR. Uwzględniono grupy społeczne wymagające objęcia wsparciem (które miały największy odsetek wskazań) Nie uwzględniono: wskazań dotyczących wsparcia działalności rolniczej, infrastruktury (wod.-kan.), tworzenia terenów inwestycyjnych, sieci Internetu szerokopasmowego – ze względu na ramy PS WPR nie mogą podlegać wsparciu. Nie uwzględniono grup: osób (25-35 lat), przedsiębiorców, osób zrzeszonych w organizacjach jako przedstawicieli grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji - ze względu zapisów w PS WPR. |
|
Zainteresowane strony reprezentatywne dla społeczności wiejskiej |
W badaniu wzięli udział mieszkańcy obszaru LGD w tym: kobiety 73%, mężczyźni 27% respondentów, w tym: pracujący w rolnictwie 27%, pracujący poza rolnictwem 57%, emeryci, renciści –20%, prowadzący własną działalność gospodarcza 13%; bezrobotni 8%. |
|
ETAP II. CELE, PLANOWANE REZULTATY I PRZEDSIĘWZIĘCIA ORAZ KRYTERIA WYBORU |
||
Warsztaty przyszłościowe: dialog pomiędzy zróżnicowanymi grupami (mieszkańcami, lokalnymi władzami, przedsiębiorcami, osobami starszymi i młodzieżą) w celu stworzenia wspólnej wizji danego obszaru (obszar LSR). Spotkanie umożliwiło wypracowanie wspólnych celów oraz kompleksowych rozwiązań wraz z ogólnym planem działań. Było działaniem aktywizującym w celu wykorzystania potencjału mieszkańców: zdolności twórczych i rozwiązywania problemów. W związku z uczestnictwem osób młodych (poniżej 18 r. życia) podczas warsztatów zastosowano metodę „team building” (wspólny projekt wioski spełniającej oczekiwania młodzieży wykonany z klocków drewnianych). Pozwoliło to w sposób adekwatny do wieku uczestników wyrazić ich oczekiwania co do przyszłej LSR i skonfrontować te oczekiwania z głosem innych grup wiekowych i społecznych. |
||
Daty spotkań/badań oraz liczba uczestników |
22.04.2023 Jabłonna, liczba uczestników – 20 osób, 25.04.2023 Garbów, liczba uczestników – 12 osób |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Zgłoszone uwagi pogrupowano w obszary tematyczne: organizacji społecznych; wsparcie projektów partnerskich realizowanych w obszarze integracji społeczno-kulturalnej; poprawa i rozwój infrastruktury służącej aktywności społeczno-kulturalnej, rozwój miejsc, które będą sprzyjać integracji, aktywnym formom spędzania czasu wolnego, będą atrakcyjne i adekwatne dla młodych i starszych, wykorzystanie lokalnych zasobów do rozwoju obszaru, rozwój usług wpływających na poprawę sytuacji osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji: osoby do 25 r. życia, osoby powyżej 60 r. życia, kobiety. |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Poddane konsultacjom zostały propozycje rozwiązań zidentyfikowanych na obszarze LGD problemów. W wyniku konsultacji – sformułowano cele oraz ustalono zakres zadań (przedsięwzięć) służących ich realizacji. Nie uwzględniono propozycji odnośnie inwestycji dotyczących OZE i pro środowiskowych typu: elektrownie wodne, wiatrowe, farmy fotowoltaiczne, spółdzielnie energetyczne, jako niezgodne dla interwencji LEADER w PS WPR. |
|
Zainteresowane strony reprezentatywne dla społeczności wiejskiej |
Przedsiębiorcy, przedstawiciele NGO, przedstawiciele grup nieformalnych – lokalni liderzy, sołtysi, radni, przedstawiciele władz samorządowych, młodzież, członkowie Młodzieżowych Rad Gmin osoby bezrobotne i poszukujące pracy, seniorzy, rolnicy. |
|
Dobór uczestników był otwarty, w skład zespołu weszli: przedstawiciele władz lokalnych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców oraz mieszkańców. Celem spotkania zespołu było zdefiniowanie celów i wskaźników realizacji LSR w oparciu o przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami. |
||
Daty spotkań/badań oraz liczba uczestników |
11.01.2023 Lublin, liczba uczestników – 18 osób |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Analizowano powstały podczas konsultacji w terenie materiał roboczy, wskazano obszary problemowe i wytypowano cele strategiczne. |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Wytypowano 3 główne obszary strategiczne: Małe ojczyzny dla młodych i starszych, Rozwój usług oparty o zrównoważone wykorzystanie zasobów, Włączenie mieszkańców w aktywny i kreatywny rozwój „Krainy wokół Lublina” Na podstawie wniosków ze spotkań i analizy fiszek projektowych dookreślono zakres planowanych przedsięwzięć. |
|
Zainteresowane strony reprezentatywne dla społeczności wiejskiej |
Przedstawiciele władz lokalnych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców oraz mieszkańców: w tym osoby do 25r. życia, osoby po 60 r. życia, kobiety. |
|
Badanie ankietowe (fiszki projektowe) ankieta zawierała prośbę o wskazanie pomysłów na realizację projektów wramach LSR. Ankieta internetowa dostępna na stronie LGD. Zaproszenia do wypełnienia ankiety zostały przesłane pocztą elektroniczną do: gmin członkowskich LGD, członków LGD, wnioskodawców znajdujących się w bazie LGD (podmioty gospodarcze, organizacje pozarządowe), osoby fizyczne. |
||
Daty spotkań/badań oraz liczba uczestników |
25.04-12.05 , 68 osób wzięło udział w internetowym badaniu ankietowym 50 ankiet zostało złożonych w Biurze LGD – Punkt Informacyjny dotyczący prac nad LSR |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Zgłoszono następujące rodzaje przedsięwzięć: 56% stanowiły projekty niekomercyjne 29% stanowiły projekty inwestycyjne, 26% stanowiły projekty komercyjne, 10% stanowiły projekty nieinwestycyjne. W zakresie projektów komercyjnych: 52 % zakup sprzętu i wyposażenia, 32% remonty, roboty budowlane, 8% zakup innych środków trwałych, 8% podnoszenie kwalifikacji personelu. W zakresie projektów niekomercyjnych: 25 % infrastruktura publiczna, 17% infrastruktura sportowa, w tym: po 7% : remonty świetlic, budowa placów zabaw, zagospodarowanie terenów rekreacyjnych. W zakresie projektów niekomercyjnych, nieinwestycyjnych: warsztaty 48%, wydarzenia kulturalne 40%, szkolenia 29%, po 18 % wyjazdy studyjne i wydarzenia sportowe Grupy mieszkańców wskazane jako beneficjenci projektów: młodzież do 25. r.ż. 52%, osoby powyżej 25 r.ż. 62%, osoby powyżej 60 r.ż. 44%, członkowie KGW 25%, członkowie osp 21% , organizacje pozarządowe 19%, osoby niepełnosprawne 19%, wolontariusze 16%, lokalni liderzy 16%, przedsiębiorcy 13% Określono również koszty zgłaszanych projektów – niekomercyjne inwestycje w zakresie od 50 000 do 400 000 zł , projekty komercyjne – od 50 000 do 500000 (rozwój działalności), do 150 000 – podejmowanie działalności, do 150 000 zł – tworzenie i rozwój gospodarstw agroturystycznych (zagrody tematyczne lub gospodarstwa opiekuńcze). Zadania realizowane w formie grantów – do 50 000 zł (średnio 20 000-30 000 zł). |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Na podstawie pomysłów zgłoszonych w ankietach i ich hierarchizacji sformułowano przedsięwzięcia i przyporządkowano je do konkretnych celów. Nie wzięto pod uwagę pomysłów, które nie są zgodne z PS WPR lub nie są adekwatne do budżetu LSR np. budowa szkoły, przedszkola, oczyszczalnie ścieków,, pływalnia itp. Na podstawie zgłoszonych kosztów planowanych inwestycji o które ankietowani będą ubiegać się o dofinansowanie opracowano budżet LSR i plan działania, oraz matrycę celów i przedsięwzięć. |
|
Zainteresowane strony reprezentatywne dla społeczności wiejskiej |
Przedsiębiorcy, przedstawiciele NGO, przedstawiciele grup nieformalnych – lokalni liderzy, sołtysi, radni, przedstawiciele władz samorządowych, młodzież, członkowie Młodzieżowych Rad Gmin osoby bezrobotne i poszukujące pracy, seniorzy, rolnicy. |
|
ETAP II. III BUDŻET LSR, PLAN DZIAŁANIA, MONITORING I EWALUACJA, ODDZIAŁYWANIE, SPÓJNOŚĆ, KOMPLEMENTARNOŚĆ I SYNERGIA LSR, PLAN KOMUNIKACJI Z MIESZKAŃCAMI |
||
Budżet partycypacyjny jest metodą służącą zaangażowaniu ludzi do współtworzenia budżetu związanego z obszarem, który dotyczy ich bezpośrednio. Pierwszym etapem spotkania jest zapoznanie się przez uczestników ze wszystkimi dziedzinami, które budżet obejmuje, w tym przypadku wyspecyfikowanymi w ramach LSR celami i przedsięwzięciami. Następnie poprzez mechanizm głosowania (każdy uczestnik dysponował „walutą euro”), uczestnicy hierarchizowali dyskutowane kategorie i wybierali te, którym nadawany był najwyższy priorytet. Metoda ta pozwoliła na adekwatne do rzeczywistych potrzeb rozdzielenie ograniczonych w ramach budżetu LSR środków finansowych. Długofalowym rezultatem tej metody jest też budowanie zaufania do LGD, poczucia przejrzystości podejmowanych decyzji, oraz zainteresowanie realizacją budżetu w kolejnych latach. Metoda jest uniwersalna bez względu na wiek i reprezentowaną grupę społeczną uczestników. |
||
Daty spotkań/badań oraz liczba uczestników |
14 maja 2023 r. Bychawa, liczba uczestników – 56 osób, 18 maja 2023 r. Garbów, liczba uczestników – 20 osób, 18 maja 2023 r. Niedrzwica Duża, liczba uczestników – 18 osób. |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Na działania zakresu przedsiębiorczości przeznaczono – 35% budżetu, na projekty niekomercyjne (infrastrukturalne o wartości powyżej 50 000 zł przeznaczono 35% budżetu, na projekty grantowe przeznaczono 25% budżetu, na projekty partnerskie i na projekty własne LGD - 0,05% budżetu. |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Uwzględnienie zgłoszonych do realizacji przedsięwzięć. Uwzględnienie w budżecie LSR podziału środków na realizację poszczególnych celów oraz przedsięwzięć. Nie uwzględniono w budżecie: środków na doposażenie OSP w sprzęt ratowniczo-gaśniczy ze względu na ograniczenia PS WPR. |
|
Zainteresowane strony reprezentatywne dla społeczności wiejskiej |
Przedsiębiorcy, przedstawiciele NGO, przedstawiciele grup nieformalnych – lokalni liderzy, sołtysi, radni, przedstawiciele władz samorządowych, młodzież, członkowie LGD, osoby bezrobotne i poszukujące pracy, seniorzy, rolnicy. |
|
Dyskusja nad konkretnym zagadnieniem i przygotowanie rekomendacji. Wielostopniowe spotkania reprezentantów wyłonionych i zaakceptowanych przez grupy interesariuszy; podczas kolejnych spotkań coraz to wyższego rzędu, reprezentanci coraz większej liczby grup interesariuszy dyskutują i opracowują rozwiązania wybranych zagadnień; kolejne dyskusje odbywają się w oparciu o ustalenia z wcześniejszych spotkań. |
||
Daty spotkań oraz liczba uczestników |
10 maja 2023 r., Lublin, liczba uczestników – 12 osób (sektor społeczny – 5 osób, sektor publiczny – 4 osoby, sektor gospodarczy – 3 osoby) |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Analizowano wymienione w PS WPR zalecane kryteria oceny projektów w kontekście celów i przedsięwzięć zawartych w projekcie LSR, sformułowano wskaźniki produktu oraz przydzielono wskaźniki rezultatu do odpowiednich celów. Badano uwzględnienie interesów i potrzeb grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji w kryteriach wyboru. Analizowano zakres przedsięwzięć, zgłaszano uwagi co do limitu środków przeznaczonych na realizację przedsięwzięć oraz poziomu dofinansowania. |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Wnioski z analizy z zostały wzięte pod uwagę przy formułowaniu ostatecznej wersji kryteriów. Uwzględniono zaproponowane brzmienie poszczególnych kryteriów. Uwzględniono wnioski o utrzymanie wysokości dofinansowania do grantów na poziomie 98% (z wyłączeniem JST) oraz do projektów konkursowych realizowanych przez NGO – na poziomie 95%. Uwzględniono modyfikację definicji innowacyjności. Nie uwzględniono zastosowania kryterium innowacyjności we wszystkich przedsięwzięciach – ryzyko stosowania przez wnioskodawców innowacyjności pozornej. |
|
Metoda pozwala na zebranie opinii bezpośrednio w przestrzeni publicznej od osób z nią związanych. W przypadku naszych konsultacji punkty mobilne zorganizowane były podczas wydarzeń kulturalnych i integracyjnych na obszarze LGD. W punkcie dostępne były: projekty dokumentów wypracowane dla kolejnych etapów tworzenia LSR (cele, przedsięwzięcia, plan działania, budżet, wskaźniki, plan komunikacji), pracownik LGD udzielał wyjaśnień i odpowiadał na pytania. Zastosowanie tej metody umożliwiło włączenie dużej liczby mieszkańców w konsultacje, dzięki bezpośredniemu kontaktowi możliwe było udzielenie wszelkich niezbędnych wyjaśnień uczestnikom, oraz indywidualne zapoznanie się z materiałami przeznaczonymi do konsultacji. Uczestnicy wypełniali również ankiety dotyczące: rozdysponowania budżetu LGD na poszczególne cele i przedsięwzięcia, opiniowali i wskazywali formy komunikacji LGD z mieszkańcami oraz zakres tych informacji. |
||
Daty spotkań/badań oraz liczba uczestników |
Zorganizowano 5 mobilnych punktów konsultacyjnych: 21.05.2023 r. : Radawiec, Osmolice, Niemce ; 28.05.2023r.: Kłodnica, Bełżyce, łącznie w konsultacjach uczestniczyło 106 osób |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Wśród zapotrzebowania na projekty komercyjne wskazano konieczność rozdysponowania budżetu w proporcjach: na usługi: Rozrywka/sport 18%, turystyka 17%, Gastronomia medyczne + opiekuńcze 17%, bezpieczeństwo 20%, gastronomia 19%, edukacja – 18%. W zakresie projektów grantowych po 20% środków z budżetu na: szkolenia/warsztaty międzypokoleniowe, wyjazdy studyjne, wolontariat, szkolenia/warsztaty/certyfikacja, doposażenie zespołów artystycznych doposażenie zespołów sportowych. W zakresie infrastruktury publicznej: na remonty i wyposażanie miejsc spotkań – 13% środków, zielone miejsca rekreacji – 87% środków. Opiniowanie planu komunikacji: Odwiedzający mobilny punkt informacyjny odnieśli się do zakresu oraz formy informacji przekazywanych przez LGD: - Spotkania informacyjno – szkoleniowe dotyczące przygotowania wniosku oraz kryteriów dostępu w tym omówienie kryterium innowacyjności operacji”. „Kampania informacyjna na temat głównych założeń LSR” - 65% respondentów. konferencje/spotkania dla poszczególnych grup np. sołtysi, kobiety, inne - 30% głosów. Informacje dotyczące szkoleń- 53 % Informacje dotyczące organizowanych wydarzeń- 31 Formy komunikacji: kontakt przez Internet – 85% wskazań - punkty informacyjne podczas wydarzeń kulturalnych/sportowych – 12% |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Na podstawie rozmów z mieszkańcami oraz przeprowadzonych ankiet dokonano rozdysponowania budżetu wg wskazań i uwag zgłoszonych podczas konsultacji. Plan komunikacji z mieszkańcami odpowiada na potrzeby wyrażone w rozmowach oraz ankietach. Dookreślono również obszary, zakresy tematyczne w które realizowane będą poprzez projekty komercyjne (rozwój przedsiębiorczości). |
|
Zainteresowane strony reprezentatywne dla społeczności wiejskiej |
Członkowie OSP, KGW, przedsiębiorcy, rolnicy, osoby do 25 r.ż. – 28% respondentów, osoby w wieku powyżej 60 r.ż.- 64% respondentów, kobiety- 84% respondentów. |
|
Dobór uczestników był otwarty, w skład zespołu weszli: przedstawiciele władz, społeczności lokalnych, przedsiębiorców oraz mieszkańców. Celem spotkania zespołu była analiza następujących elementów LSR: plan działania, monitoring i ewaluacja, spójność, komplementarność i synergia LSR, plan komunikacji z mieszkańcami. Analizy dokonywano na podstawie materiału zebranego podczas spotkań oraz na podstawie analizy ankiet. |
||
Daty spotkań/badań oraz liczba uczestników |
31.05.2023 Lublin, liczba uczestników - 10 osób |
|
Dane z konsultacji wykorzystane przy opracowaniu LSR |
Analizowano plan działania (zakres poszczególnych przedsięwzięć) oraz przypisane kwoty na realizację oraz wskaźniki wykonania. Analizowano plan komunikacji z mieszkańcami. |
|
Wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji |
Pozytywnie zaopiniowano całość LSR przedstawioną do konsultacji. Uwzględniono uwagę dotycząca poszerzenia zakresu przedsięwzięcia dotyczącego tworzenia Młodzieżowych Rad Gmin o inne działania aktywizujące młodzież. Nie uwzględniono w LSR uwagi dotyczącej usunięcia z planu działania przedsięwzięcia dotyczącego działań aktywizujących zmierzających do utworzenia gminnych rad seniorów. |
|
Zainteresowane strony reprezentatywne dla społeczności wiejskiej |
Przedstawiciele sektora: społecznego, gospodarczego, publicznego, sołtysi, mieszkańcy, wnioskodawcy, osoby powyżej 60 r. życia, kobiety. |
Zapraszamy do konsultacji Projektu Lokalnej Strategii Rozwoju dla obszaru LGD „Kraina wokół Lublina” na lata 2023-2027.
- Szczegóły
- Opublikowano: poniedziałek, 29, maj 2023 19:37
- Odsłony: 1465
W związku z trwającym pracami nad przygotowaniem Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2023-2027, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania na rzecz Rozwoju Gmin Powiatu Lubelskiego „Kraina wokół Lublina" zaprasza mieszkańców, organizacje pozarządowe, przedsiębiorców i przedstawicieli sektora publicznego z obszaru działania LGD do udziału konsultacjach społecznych.
Konsultacjom podlega projektowany dokumenty przygotowany w oparciu o Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027
Zaproszenie na spotkanie konsultacyjne w sprawie lokalnej strategii rozwoju na lata 2023-2027 - Niedrzwica Duża
- Szczegóły
- Opublikowano: poniedziałek, 05, wrzesień 2022 19:58
- Odsłony: 1109
Więcej artykułów…
- Zaproszenie na spotkanie konsultacyjne w sprawie lokalnej strategii rozwoju na lata 2023-2027 - Zakrzew
- Zaproszenie na spotkanie konsultacyjne w sprawie lokalnej strategii rozwoju na lata 2023-2027 - Wysokie
- Zaproszenie na spotkanie konsultacyjne w sprawie lokalnej strategii rozwoju na lata 2023-2027 - Jastków
- Zaproszenie na spotkanie konsultacyjne w sprawie lokalnej strategii rozwoju na lata 2023-2027 - Wólka